Tuesday, July 1, 2014

Menu Sahur Ringkas Yang Buatkan Ibu Breastfeeding Kuat Sampai Petang



Alhamdulillah, sudah hari ketiga berpuasa. Masih lagi diberi kekuatan utk berpuasa dan menyusukan Hanna yg berusia 11 bulan hari ini.
Dan sahur saya bagi kedua-dua hari adalah amat ringkas. 1 Ramadhan saya kurang sihat tetapi memaksa diri utk bersahur. Semalam & hari ini saya hanya tersedar jam 5.25 pagi, dah tak sempat utk memanaskan nasi & lauk. makanya berESP la lagi..

Bagaimana saya sediakan hidangan sahur kurang dari 5 minit ?

Saya menggunakan 2 shaker.. 1 diisi dgn susu segar , ditambah dgn ESP dan meal shakes. Hanya goncangkan dan sediakan diminum.

1 lagi shaker diisi air sejuk dan ditambah Performance Drink. Goncang2 dan sedia diminum.. Rasa oren yang menyegarkan tekak. Feveret nihhhh.. hihi

Saya juga makan 3 biji kurma sebelum minum 2 minuman yang telah disediakan. 

Sebagai penutup sahur, saya minum segelas air kosong.

Mudah bukan?

Mengapa ESP (Energizing Soy Protien)
  •  Ia merupakan Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian. Keperluan penting bagi ibu menyusukan. Protien penting bagi menghasilkan susu yang pekat dan mengenyangkan.
  • Berasakan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol
  • Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, disamping Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna.
  • ESP juga Membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.
  • Kandungan lemak dlm ESP sangat minimum iaitu1 gram je. Memang tak risau la, takkan gemuk punye..
  • Tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah.
  • Paling penting ia tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet,
  • Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga


Penting untuk kita mengambil sahur yang rendah indeks glisemik (seperti ESP) kerana penyerapan glukosa dalam darah secara perlahan-lahan akan menstabilkan kandungan gula dalam darah, menjadikan kita bertenaga sepanjang hari.  Berbeza dengan makanan yang berindeks glisemik tinggi, seperti nasi, coklat, gula pasir kerana glukos terserap masuk ke dalam darah dgn kadar yang cepat dan menurun juga dengan kadar yang cepat. Kandungan glukosa yg tinggi ini menjadikan kita sangat bertenaga, sangat teruja tetapi sebaik shj paras glukosa turun, kita menjadi sangat lemah, lapar, lesu tidak bermaya.

Ramai ibu-ibu memberi feedback, apabila bancuh ESP dan Susu Segar breast jadi membengkak dengan susu. Baby pun cepat kenyang dan kurang mengempeng.


Mengapa Performance Drink penting bagi Ibu Breastfeeding?


  • Ianya adalah minuman elektrolit yang lengkap dengan karbohidrat
  • Membantu mengawal keseimbangan air dalam sel badan supaya tidak terhidrasi dan menyebabkan penghasilan susu ibu merudum dan kita tidak cepat merasa dahaga.
  • Performance drink membantu menghasilkan impuls elektrik yang perlu digunakan oleh saraf-saraf dan otot badan agar kekal bertenaga sehingga waktu berbuka.

APA YANG MENARIK MENGENAI PERFORMANCE DRINK



 Mengapa perlu tambah Meal Shakes?


  • Hidangan bernutrisi lengkap, mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu.
  • Membekal nutrisi kepada Sel Tubuh - Kaya dengan protein ( tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-Sel kulit,kuku,rambut, organ, darah, sistem imun dan lain-lain.
  • Rendah Kalori . Hanya 120 kalori bagi setiap hidangan
  • Rasa Vanila yang lazat - Minuman yang lazat untuk di ambil bersama fruktos semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan.
  • Membantu memberi rasa kenyang yang lebih lama
Mealshakes juga sesuai dijadikan hidangan sahur bagi anak2 yang sedang belajar bersahur. Boleh juga dicampurkan dengan susu segar atau milo mengikut kegemaran anak anda.  

Kenapa perlu ESP dan Mealshakes?


ESP mengandungi 9 asid amino penting yang diperlukan ibu menyusukan , manakala Mealshakes mengandungi 24 vitamin dan mineral serta serat. Campuran kedua-duanya memberikan nutrisi lengkap buat ibu Breastfeeding semasa sahur.

Alhamdulillah, saya masih bertenaga dan mampu menguruskan 2 orang kanak-kanak bijak dan aktif sepanjang hari walaupun hanya dengan sahur yang ringkas.

Susu Badan Tidak Drop, Anak tidak meragam

Perkara yang amat saya risaukan semasa berpuasa adalah jika susu badan drop dan anak meragam. Hanna pulak jenis yang direct breastfeeding, takmo botol. Takmo FM. Alhamdulillah, dengan amalan sahur yang ringkas dan mengenyangkan ini saya kekal bertenaga sehingga berbuka. Kadang-kadang, bila tak berapa rajin nak masak.. saya akan bawa 2 orang anak ini ke Bazar. Seorang saya kendong di dalam carrier, seorang lagi saya pimpin. 

Saya juga mempunyai masalah gastrik yang serius sebelum ini hingga menyebabkan muntah-muntah dan cirit yang berlarutan hingga 4 hari. Tetapi apabila bersahur dengan 3 kombinasi hebat Mighty 3 Gems ini, Alhamdulillah saya mampu berpuasa dan beribadat dengan baik. Dan semestinya ibu-ibu lain juga!




Kekal bertenaga dan susu maintain banyak

Tips Tambahan supaya Ibu Breastfeeding Tidak Cepat Dahaga

Minum 1 cawan air kosong setiap jam sepanjang malam. Sekiranya terjaga semasa tidur, minur air. Ia mampu membekalkan air yang cukup untuk badan.

Tahukah anda Mighty 3 Gems adalah HoT ITEM Bulan Ramadhan? 
Ramai yang telah mencuba dan merasai kehebatannya. Belum cuba belum tahu!

Saya sedia mengeposkan kepada anda hari ini juga, esok dapat!
Atau saya boleh boleh membuat penghantaran sekitar KL, Cheras, Ampang dan sekitar.

Hubungi saya sekarang di 0195537657 mendapatkan panduan lengkap dan lebih tips hebat bagi mengelakkan diri dari stress yang tidak sepatutnya bila susu merudum dan badan penat sampai nak pengsan.



~Ilah~

Shaklee Independent Distributor ( SID : 889805)

SMS/Whatsapp : 0195537657

FB: Vitamagic Shoppe 

About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment