Saturday, July 5, 2014

Breastfeeding : dulu gemuk.. sekarang kurus

Assalamualaikum semua!

Tengah dok susukan hanna tadi tetiba dapat terfikir.. dulu masa Breastfeed hanis kenapa saya tak kurus macam sekarang eh?



Makan sikit je ke? rasanya sama je.. tetap kuat makan macam dulu. saya makan ikut suka.
Dan saya suka sangat makanan yang manis... bukan terlalu manis tetapi jenis manisan @ desserts..

Kek, aiskrim, pavlova, agar-agar, cookies, waffle, puff , dan segala yang cheesy.. nyummy~

Tetapi kenapa?

Masa Breastfeed hanis..berat maintain 55-56kg. Tak mau turun.. geram tau! masa tu dok fikir kenapa orang kata BF boleh kurus tp rasa macam tak kurus pun. BF masa dapat setakat maintain berat je la, tak membulatkan lagi diriku. hihi..

Sempat BF Hanis sehingga umur dia 1 tahun 2 bulan. Lepas tu dia sendiri yang tak nak. Mungkin susu dah rasa berbeza kot, padahal sebelum tu punya la payah nak bagi dia susu formula. Masih boleh ingat lagi, petang tu husband jemput dari ofis. Masuk je dalam kereta hanis terus nak susu. Dan rupanya itulah yang terakhir. Malam tu offer lagi, dia sengih-sengih geleng. hihi~

Lain pulak kisahnya sekarang.

Habis je cuti 3 bersalin 3 bulan, saya terpaksa beli seluar baru. Sebab semua seluar kerja saya longgar. Baju blouse tu setakat besar sikit tu tak kisah la, tapi seluar bila longgar di pinggang sangat la tidak selesa untuk dipakai.

Masa tu berat saya lebih kurang 50kg. Kiranya 5 kg kurang dari sebelum mengandungkan Hanna.
Hari demi hari..berat makin kurang.. 49kg pastu 48kg..  ada sampai pernah turun ke 46kg. Tapi lps tgk angka 46 tu saya pulun makan balik..jadi la 48kg.

Apa beza masa BF Hanis dan Hanna?

Bezanya adalah sekarang saya makan Alfalfa & Lecithin setiap hari.. ok tipu. Ada hari yang saya skip. hihi. Tapi sejujurnya, saya suka sangat 2 ni.



Alfalfa ni, selain daripada membantu sebagai milk booster.. ia juga membantu saya untuk detoks. Bila proses detoks ni berlaku setiap hari, banyak lah lagi manfaat yang saya dapat.. badan pun rasa ringan. Lain2 manfaat nanti entry lain pulak ye.

Lecithin pulak.. dia bekerja sebagai pengemulsi lemak. Bahasa mudah lain adalah fat burner.
Dah la BF tu pun membakar kalori, ambil lecithin lagi.. Maka hilang lah segala lemak-lemak tepu di peha, punggung & perut. hihihi~

Ada sebab lain saya suka Lecithin ni. Mungkin kerana habit penyusuan yang kadang-kadang tidak betul, saya kerap kali kena bengkak susu. Lecithin lah yang jadi penyelamat..

Makanya... tak boleh la nak disangkal lg.. Pengambilan Lecithin & Alfalfa semasa Breastfeeding memang boleh membuatkan ibu-ibu menjadi kurus, yeay!

Siapa tak suka kan? setiap kali jumpa kawan-kawan Universiti & Sekolah.. mesti akan tanya " apsal ko kurus ni?" dulu gebu2.. hahahaha~

Nak kurus semasa BF? Ambillah Alfalfa dan Lecithin. Highly recommended!

Oh, saya ni jenis yang wajib bersarapan. Dan semasa kerja dulu, hampir setiap hari saya akan order Roti Canai Pisang & Teh Tarik. hihi~ berkalori tinggi kan? tapi berat saya tetap turun.. best kan ?

Jadinya..bukan saya sahaja yang boleh kurus tau.. Anda pun tentu boleh.
Nak tunggu apa lagi? Jom dapatkan Alfalfa dan Lecithin.

Boleh klik diSINI ini untuk order.
Ataupun hubungi saya di 0195537657.

Saya akan berikan konsultasi eksklusif untuk anda~

Salam Sayang,
Ilah.






About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment