Saturday, July 12, 2014

RAHSIA Kekal Lebih Muda Dari Usia Sebenar

Assalamualaikum & Selamat Membaca~

Kita selalu jumpa adik beradik yang kakaknya selalu disangka sebagai adik kerana kelihatan lebih muda bukan? Ataupun kita sukar sekali meneka umur sesetangah orang yang kita jumpa. Melihatnya pada gayanya mungkin seperti berusia 30 tahun tetapi rupanya seperti awal 20an.
Ada juga atuk dan nenek yang kelihatan bercucu cicit yang berusia 20an tetapi kelihatan masih kuat berjalan, dan kita tak dapat meneka berapa agaknya umur beliau.

Tentunya kita tersenyum simpul dan kagum melihat bagaimana mereka kelihatan seperti tidak dimamah usia. Ianya hanya didapati dengan usaha yang berterusan dan dalam jangka masa tertentu.
Anda tentu suka bila orang menyangka anda lebih muda, bukan? Terus senyum hingga ke telinga. :)

Jom saya kongsikan RAHSIA untuk kekal muda dan bertenaga~



Ransang Otak Anda

Jika anda mahu untuk hidup kehidupan yang panjang dan bertenaga, anda perlukan minda yang cergas dan tajam. Otak, seperti anggota badan yang lain, perlu  dilatih untuk mengelak daripada menjadi lembap dan juga penyakit terlantar

Kajian  mendapati bahawa wanita yang lebih berpendidikan kurang risiko mendapat penyakit Alzheimer. 

Otak perlu sentiasa diransang untuk mengekalkan laluan saraf terbuka. Belajar bahasa baru, membaca atau hanya mengamalkan kesedaran persekitaran anda: bau, bunyi, input visual. Pepatah lama mengatakan "gunakan ia atau anda akan kehilangannya" mempunyai kesahihan berkenaan otak kita.


Makan dengan baik


Nasihat  daripada kerajaan US ialah untuk mengambil lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran dan tiga hidangan bijirin penuh setiap hari untuk vitamin dan mineral dan mikronutrien sihat lain dalam tumbuhan. Minum 5-8 8-oz. (227 mililiter) gelas air.

Dapatkan tidak lebih daripada kira-kira 30 hingga 35 peratus daripada kalori harian anda daripada lemak, dengan kira-kira satu perlima daripada yang dari lemak tak tepu (contohnya, 1 peratus susu, zaitun dan minyak canola); 15 peratus daripada protein; dan kalori baki daripada karbohidrat - yang boleh termasuk buah-buahan dan sayur-sayuran, dan harus mempunyai penekanan kepada karbohidrat kompleks seperti oat, roti gandum dan beras liar.


Bersenam 


Senaman aerobik yang kerap adalah satu kemestian untuk sesiapa sahaja komited untuk melambatkan proses penuaan. Beratus-ratus kajian menunjukkan bahawa senaman melawan kehilangan stamina, kekuatan otot, keseimbangan dan kepadatan tulang yang meningkat dengan usia.

Bersedia untuk bermula? Persatuan Jantung Amerika menasihati melakukan satu set lapan hingga 15 ulangan, dengan menggunakan lapan hingga 10 latihan, dua hingga tiga kali seminggu untuk program membina kekuatanyang menyeluruh. Selepas anda mendapatkan rutin, ia hanya mengambil kira-kira 10-minit.


Maksimumkan Pengambilan Antioksidan 

Kata Dr Jeffrey Blumberg dari Tufts University: Radikal bebas menyumbang kepada tercetusnya penyakit yang berkaitan dengan usia, dan antioksidan meneutralkan radikal bebas.

Setiap orang harus mengambil kombinasi antioksidan melalui diet dan suplemen, tegas beliau.  Untuk mendapatkan antioksidan yang tinggi, Blumberg menasihatkan makan sayur-sayuran berwarna gelap seperti tomato, lobak merah dan bayam untuk karotenoid dan beri biru dan ungu untuk flavonoid. Oleh kerana makanan mengandungi banyak kelas antioksidan yang bertindak secara sinergistik, mereka adalah sumber terbaik antioksidan, kata Blumberg.


Dapatkan Makanan Tambahan Yang Baik

 Jika anda mahu meningkatkan pengambilan antioksidan dalam diet anda, dan perlu mengambil sejumlah besar  salad bayam yang memerlukan lebih masa bagi pencernaan . Disitulah di mana makanan tambahan boleh membantu.

Oleh kerana kita tidak sentiasa makan seperti seharusnya, Dr Jeffrey Blumberg menyarankan pengambilan makanan tambahan harian  antioksidan
"klasik": 200 hingga 250 miligram vitamin C, 100 hingga 400 Unit Antarabangsa (IU) vitamin E, dan suplemen karotenoid campuran 6-10 miligram. 

Tidur

 Anda mungkin pernah mendengar orang berkata "Saya akan tidur apabila saya mati." Hakikatnya adalah, kekurangan tidur sebenarnya boleh mati yang lebih cepat. Kajian menunjukkan bahawa jika anda tidur kurang daripada enam jam dalam 1 malam, anda berisiko tinggi mendapat serangan jantung atau mengalami strok [sumber: Roizen dan Oz]. Perkembangan minda anda juga boleh  merosot pada kadar yang lebih cepat.

Pada peringkat emosi, kekurangan tidur membuat anda kurang tenang dan lebih mudah untuk marah. Anda juga lebih mudah mendapat penyakit yang berkaitan dengan jangkitan virus sekiranya kurang rehat yang betul. Tidur lapan jam  setiap malam adalah penting untuk kesihatan fizikal anda, dan juga mood anda dan usia yang lebih panjang [sumber: Roizen dan Oz].



Bagaimana mendapatkan makanan tambahan terbaik ?

Shaklee mempunyai Set Antioksidan  "klasik" yang menepati saranan pengambilan maksimum.
Jom berkenalan dengan set ACE yang terdiri daripada Carotomax , Vitamin C & Vitamin E



***************************
 CAROTOMAX® Terdiri daripada Enam Karotenoid Terbaik

CAROTOMAX® merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

CAROTOMAX® menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

•    Memelihara kesihatan yang baik. *
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan
      pertumbuhan tisu. *
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput
      lendir. *

                                                   ****************************
 Sustained Release Vita-C PlusTM 500 mg  

Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi Jam

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*



****************************

 Vita-E Complex

 Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik.


Dapatkan SET ACE ini sekarang! Usah risau kerana ianya dijamin selamat dan pastinya HALAL.
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=21afbd04647f0309f8f43e8ef6eb4f58


Pastikan anda menghubungi saya di 0195537657 bagi mendapatkan konsultasi eksklusif mengenai cara pengambilan Set ACE dan lain-lain info.

Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau mahu mendapatkan info lanjut, hubungi saya. Saya sedia membantu anda!












About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment