Sunday, May 31, 2015

8 Langkah Mengemas Beg Supaya Muat Banyak Baju

Entry ini khas untuk kaki travel yang selalu pening nak mengemas beg sebab selalu rasa tak muat. Cara kemas beg paling cool dan senang ni saya terjumpa kat FB. Rasanya kalau tak tulis kat blog confirm lepas ni tak jumpa dah. kan? Jom kita cuba supaya semua baju mak ayah dan anak-anak muat dalam satu luggage.


1. Mula-mula, asingkan baju.Untuk pakaian nipis seperti tshirt, blouse dan selendang, lipat dua dan gulungkan. Bukan sekadar lipat macam nak simpan dalam almari ye :)

Kalau travel ke tempat yang perlukan kita bawak jaket, lipat dua dan kalau yang labuh tu, lipat sikit bahagian kaki ikut saiz beg.


2. Untuk pakaian dalam, masukkan seluar dalam kedalam bra dan masukkan dalam satu beg atau uncang kecil. Sebaiknya beg yang lembut dan mudah dibentuk macam uncang kain atau beg plastik. Tujuannya supaya pakaian dalam tersebut senang disumbat didalam beg dan tiada insiden seluar dalam jatuh tergolek bila tiba-tiba kita kena bukak beg di airport :)

3. Susunkan gulungan baju dan selendang di dalam beg. Kalau risau gulungan terbuka atau nak gulungan lebih kemas, letak rubber band di dua penghujung gulungan baju.


4. Bila dah penuh satu lapisan, letakkan seluar, skirt seperti di dalam gambar.


5. Susun lagi satu lapisan gulungan baju . Jika tidak penuh, letakkan uncang pakaian dalam atau stokin bagi memastikan lapisan baju jadi sekata.


 

6. Kemudian, susunkan jaket di bahagian atas.


7. Ok, bila dah letak jaket dan baju sejuk tu, lipatkan kaki seluar ke atas jaket. Dengan cara ini kita dapat mengurangkan kedutan pada seluar.


8. Dan akhir sekali, selitkan stokin , tali pinggang dan charger telefon, camera dan segala aksesori di celah-celah ruang yang ada.


Taraaaa! dah siap. percayalah.. lebih banyak baju boleh masuk jika kita susun mengikut cara ini. Dan lagi best, tak perlu bawak iron.. kihkih. Bukan semua hotel ada sediakan iron kan..




Selamat mencuba dan selamat bercuti!

Jika sering mengantuk semasa memandu, dapatkan tips best di entry sini ye~

Salam Sayang,
Ilah @ Mamamyras~


Jika anda rasakan tips ni sangat cool,  kongsikan kepada rakan-rakan dan saudara mara ye~

Nur Fadhilah Yunus
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe

About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

2 comments: