Cara Paling Mudah Hilangkan Darah Kering Tanpa Peluntur

Leave a Comment
Bagi wanita, memang biasa kesan darah melekat pada seluar dalam bila datang haid. Bila tengah heavy, sampai bocor kat katil. Saya dulu siap lapik dengan kain batik, lipat tebal-tebal. Tidur pun tak boleh lasak sebab takut bocor kena cadar.

Adik saya dulu.. selalu sangat bocor. Hadoii..tiap kali period je bocor.. Tiap-tiap malam pulak tu... Sampai tilam tu kena dibuang. Mujur la tilam nipis je. Bila dah bocor, dia lapik je dengan kain pastu tidur je. Sila jangan ikut ye, itu sangat tidak hygienic.  Mak terkejut sangat bila tengok tilam bertompok-tompok.

Kalau darah terkena pada baju, mesti kena bersihkan cepat. Kalau lambat, memang susah sangat nak hilang. Ada pulak tu, jenis kain yang sampai dah basuh berpuluh kali pun ada jugak lagi tompokan darah tu.

Baru-baru ini, tiba-tiba hidung hanis berdarah. Bila jumpa doktor, tiada yang serius katanya.. darah tu sebab luka dia korek. Bila ada luka ni, hidung jadi lebih sensitif kan. Senang sangat nak terbersin. Paling risau kalau darah tu terpercik kat baju.

Kerisauan ku menjadi realiti.. Hanis ni bila bersin, dia akan menunduk. So darah tu tersembur tu direct kena baju.. hahahadoi. Masa tu pulak baru je masuk kereta selepas jumpa doktor. Dan baju yang dia pakai adalah baju sekolah. Terbaik.

Dah malam kot, baru la teringat nak ambil baju dia.. sekali dengan kain pelikat daddy Hanis yang kebetulan saya guna untuk lapik bantal dia.. sebab sarung bantalnya basuh, takde sarung bantal lain..

Kain pelikat tu..memang habis berdarah. Risau gak, boleh hilang ke tak.. Apa pun tawakal je, rendam je kain tu dengan baju hanis dalam sinki. Titik sikit Basic H2. Pastu biar semalaman.

Esoknya, lepas hantar hanis ke tadika, baru la ku bilas baju dan kain tu.. tengok memang dah takde kesan darah. Clean and clear. Tak macam pernah kena darah. Air dalam sinki tu ada bau darah. Baju dan kain tu terus ku masuk dalam mesin untuk basuh macam biasa.

Kain pelikat yang berlumuran darah
Maybe sebab ni jenis kain cotton, so senang sikit kesan darah tu nak hilang. Masa baju Hanna kena darah dulu, baju dia jenis kain dull satin.. yang tu kena gosok-gosok sikit dengan tangan baru hilang. Tak perlu guna peluntur, kain pun selamat..

Kesan darah kering mudah hilang selepas 1 rendaman sahaja

Nota: warna baju nampak lain sebab pencahayaan..

Memang terasa sangat, sejak gunakan Basic H2 ni, kalau setakat yang terbocor kat tilam tu, spray je dengan larutan Basic H2, berus sikit memang bersih terus.

Bila dah jadi ibu, lagi la berguna pencuci serbaguna ni. Untuk basuh kasut sekolah pon senang sangat tau.

So, saya sangat la rekemen pada setiap wanita terutamanya golongan ibu untuk menyimpan sebotol Basic H2 ni di rumah. Best giler lahhhh.. Semua kerja membersih jadi mudah sangat.

Ibu-ibu yang belum ada lagi Basic H2 ni, Whatsapp je saya di 0195537657. Nanti saya akan poskan dengan segera. Banyak sangat lagi cara penggunaaan Basic H2 yang saya nak kongsikan, memang awesome sangat terutamanya bagi golongan ibu.

Apa yang penting, sangat berkesan dan Jimattttt!~

Salam Sayang,

Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment