Monday, March 27, 2017

5 Kebaikan Biji Labu yang mungkin anda tidak tahu..


Secara umumnya, diketahui yang biji labu sangat bermanfaat sebagai immune booster. Jika demam atau selesema, memang inilah ikhtiar pertama saya..

Ternyata makanan kegemaran Rasulullah ini banyak khasiat termasuklah bijinya


Rupa-rupanya ada banyak lagi manfaat biji labu ni.. bukan sekadar meningkatkan penghasilan interferon dalam badan sahaja.

Jom kita tengok lebih lanjut kebaikan biji labu kepada kesihatan.

1. Magnesium untuk kesihatan Jantung


1/4 cawan biji labu membekalkan hampir separuh keperluan harian kita.
Ia membantu mengawal tekanan darah yang normal, mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

2. Zinc untuk sistem imun


Biji labu kaya dengan zinc . Zinc mempunyai banyak peranan dalam sistem imun badan , perkembangan sel yang sihat , mengawal mood dan tidur yang nyenyak yang mempengaruhi sistem pertahanan badan kita.

3. Sumber Omega 3



Ianya sumber Omega 3 dari tumbuhan. Biji labu mengandungi ALA yang kemudiannya disintesis oleh enzim menjadi EPA dan DHA. EPA adalah asid amino yang membantu meningkatkan kesihatan jantung dan mencegah inflamasi. Manakala DHA sangat bermanfaat untuk otak, mata yang sihat dan juga kesihatan jantung.



4. Anti inflamasi @ keradangan
Ianya terbukti mempunyai kesan yang sama seperti ubat arthritis dalam mengurangkan keradangan.

5. Tryptophan untuk tidur yang nyenyak 



Sejenis asid amino yang diperlukan yang akan ditukar menjadi hormon tidur . Jika kita mengambil biji labu beberapa jam sebelum tidur, ia akan menggalakkan tidur yang lebih lena.


Saya memilih untuk mengambil satu sachet Nutriferon yang mengandungi  biji labu, honey suckle jepun, biji plantago dan  bunga safflower yang terbukti secara klinikal amat baik untuk kesihatan terutamanya sistem pertahanan badan kita.

Sambil bersantai di petang hari bolehlah mengunyah biji labu, namun bila rasa nak demam cepat-cepat telan Nutriferon ye~

Kalau anda belum mempunyai Nutriferon, boleh whatsapp saya segera di 0195537657.


Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe
About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment