Kenapa pemakanan seimbang sahaja tidak menjamin kita hidup sihat?

Leave a Comment
Cuba kita fikirkan, betul ke kita boleh dapat cukup SEMUA nutrien yang badan kita perlukan dengan mengamalkan pemakanan sihat dan dengan portion saiz karbohidrat, protein, serat yang betul.

contoh pinggan pemakanan seimbang


Kita pun rajin berjoging setiap petang, tidak merokok , tidur cukup 8 jam setiap hari, kerja tanpa stress, balik rumah tengok anak-anak buat sepah, bergaduh pun kita senyum je.. kita kata takpe, dulu kita pun macam tu .

Alhamdulillah. Syukur dengan kehidupan yang selesa. Anak-anak pun jarang masuk hospital.
Namun rupanya banyak perkara yang diluar kawalan kita!

Tanah yang semakin gersang


Nutrien di dalam tanah yang semakin berkurangan

Kualiti tanah sebelum zaman perindustrian dulu, kaya dengan segala nutrien yang kemudiannya diserap oleh tumbuh-tumbuhan dan kemudiannya di akan oleh haiwan. Dan seterusnya sampai ke dalam pinggan kita.Pada hari ini, nutrien yang ada semakin berkurangan. Jadi apa yang diserap oleh tumbuhan sangat berbeza dengan zaman dulu kala.

Kualiti udara yang semakin membimbangkan


Udara yang kita sedut setiap hari juga begitu. Jika dulu tak perlu pun penggunaan air purifier, udara bersih , suasana pun sejuk je. Namun hari ini, hampir setiap hari kena mengelap almari, meja dan tingkap. Kita perlu buka tingkap rumah supaya ada pengudaraan yang sihat. Tapi habuk yang dibawa angin , sangat la dasyat. Nampak je macam bersih, tapi tebal habuk kalau seminggu tak lap.
Macam-macam airborne disease sekarang ni. Dulu agak jarang nak dengar, namun sekarang amat mudah merebak.


Asap rokok tu memang tak boleh nak cerita la kan? Walaupun dalam rumah kita tiada yang merokok, itu tak menjamin kita bebas dari asap rokok. Orang yang menyedut asap rokok ni lebih teruk kesannya dari perokok itu sendiri.


Suplemen bukan lagi pilihan, namun wajob diambil oleh semua

Suplemen bukan lagi pilihan, namun kita mesti pilih yang betul-betul selamat. Punyai kajian kesan jangka panjang. Dengan lambakan segala jenis suplemen yang muncul seperti cendawan selepas hujan juga amat membimbangkan. Belum tentu ada kajian yang membuktikan ianya selamat , namun sudah beribu orang yang mengambilnya yang mana sudah pasti meletakkan mereka dalam risiko mendapat pelbagai penyakit.

Vitamin Shaklee terbukti selamat untuk kesihatan jangka panjang
 Landmark study membuktikan mereka yang mengamalkan pelbagai vitamin jenama lain lebih berisiko mendapat pelbagai penyakit seperti diabetes, serangan jantung dan stroke.

Mengapa meletakkan diri dalam risiko bila anda pilihan yang lebih selamat tanpa risiko kerosakan buang pinggang?

Jom!

Amalkan cara hidup sihat , yang mana kita tak boleh kawal tu bantu dengan suplemen.
Nak dapatkan suplemen yang terbukti selamat dan berkesan, hubungi saya ye











Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe
Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment