Wednesday, March 4, 2015

Hilangkan Mengantuk Tanpa Kopi.. Boleh Ke?

Kopi memang sinonim dengan mengantuk, di pejabat ramai yang minum kopi sebab nak elak mengantuk dan mahu fokus dengan kerja yang menimbun. Hampir semua pejabat rasanyaada menyediakan mesin pembancuh kopi untuk staf. Memang kaw-kaw pekat kopinya.  Taknak bagi staf tidur kan..hihi

anda begini bila tiada kopi?

Dipejabat saya dulu, setiap tingkat ada pantry dan mesin kopi, namun ramai yang mencadangkan untuk membuka outlet Starbucks di tingkat bawah untuk mengurangkan masa berjalan ke outlet terdekat di Convention Centre. Rasanya staf EM lah customer tetap di outlet SB tersebut. Punya la ramai 'hantu' kopi ni kan?

Sejak bergelar siswi, saya yang sebelum tu bukan kaki kopi pun terjebak. Bila nak stay up je memang bancuh kopi, kadang kadang menjadi tapi bila badan terlalu penat lentok jugak kat buku.


atau tetap lentok walaupun dapat kopi?


Teringat ex-jiran saya ada bercerita, beliau akan bangun setiap hari jam 4 pagi dan membancuh secawan Cinch Tea supaya bertenaga nak membuat kerja dan bertahajud, walaupun selalunya hanya boleh tidur jam 12 malam kerana anak-anaknya jenis yang tidur lewat. Perkara baik harus diikut kan?

Cinch tea juga sesuai untuk mengandung yang mahu mengurangkan pengambilan kopi seperti yang dilakukan oleh Puan Maria yang cergas sokmo! Sebelum ini, beliau sukar fokus dengan kerja kerana sering mengantuk, namun ianya berubah setelah mengamalkan Cinch Tea.





Doa Menahan Mengantuk

Apabila kita berniat untuk bangun malam atau mahu menahan mengantuk semasa memandu, kita juga perlu berdoa kepada Allah. Suka untuk saya kongsikan doa yang disarankan oleh Hafiz Amri di dalam blognya iaitu sepotong Ayat Quran di dalam Ayat Qursi.


Potongan ayat tersebut berbunyi..




” LA TAKKHUDZUHU SINATUW WALA NAUM…”

(maknanya: “[DIA – ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR”)
(Sepotong ayat daripada ayat Qursi)



Melalui pengalaman saya sendiri yang mempunyai gastrik, Cinch tea tidak menyebabkan perut saya berangin. Alhamdulillah. Saya pernah terpaksa memandu pulang dari Ipoh ke KL pada pukul 11.30malam setelah seharian berkenduri di rumah emak kerana mahu mengelakkan kesesakan trafik di PLUS setelah habis cuti raya cina. Badan memang penat, namun saya perlu memaksa diri untuk pulang kerana esoknya Hanis bersekolah. Jadi sebelum bertolak, saya minum segelas Cinch Tea sejuk dan berdoa Allah permudahkan perjalanan kami.

Alhamdulillah, walaupun trafik sesak di beberapa tempat sebelum R&R namun saya sampai di rumah pada Jam 2.30 pagi. Saya pemandu yang berhemah ye..hihi

Kelebihan Cinch Tea


Diperbuat daripada campuran 4 jenis teh:-
  • Matcha Green Tea :  Sebagai metabolisme booster, fat burner dan antioksidan yang tinggi
  • Red Tea : Mengandungi polifenol iaitu antioksidan yang kuat yang mampu mencegah kanser dan agen penghalang merebaknya tumor.
  • White Tea : Juga dikenali sebagai teh hijau bayi yang mempunyai kandungan antioksida yang lebih tinggi berbanding teh hijau
  • Rooibos Red Tea : Tumbuhan unik yang berasal dari Afrika Selatan, kaya dengan sebatian polifenol-antioksidan.

Perbezaan Shaklee

  • Ditambah dengan taurina - bagi meningkatkan tenaga dan ketahanan badan
  • Pilihan alternatif terbaik bagi menggantikan kopi, soda atau manisan untuk kekal cergas
  • Tanpa gluten, tiada perisa tiruan, pewarna dan bahan pemanis
  • Zero Calorie
  • Kandungan kafein yang sangat rendah


Bagi anda yang merasa sukar untuk celik mata dan fokus tanpa kopi, anda kini mempunyai alternatif. Boleh la cuba Cinch Energy Tea Mix hari ini ye. Ia tidak mengganggu penyerapan kalsium kepada tulang. Takde la risau gigi patah atau tulang reput semasa muda ni.

Cinch Tea yang tidak mengandungi gula namun boleh membuatkan kita bertenaga dan fokus dengan kerja atau pemanduan. Memang best! Saya minum pagi tadi pukul 4 pagi, menyiapkan kerja, uruskan anak ke tadika, pos ESP 6 botol, lunch kat beli barang anak kat luar dan sehingga pukul 9 malam ni belum sempat lagi nak lelap dan rasa macam banyak energy lagi. hihi.

Bagaimana Nak Dapatkan Cinch Tea?


Mudah je..Whatsapp saya( Ilah) di 0195537657.  Jika anda berada di sekitar KL, InsyaAllah saya akan hantarkan kepada anda. Jika diluar KL, usah risau.. Poslaju kan ada.. Pos hari ini, esok sampai :)


Salam Sayang,

Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe
About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

1 comment: