Friday, May 30, 2014

TIPS MUDAH KEKAL AKTIF DAN SIHAT SEPANJANG KEHAMILAN

Assalamualaikum dan selamat membaca..

Tips mudah sebagai panduan ibu mengandung ini saya kumpul berdasarkan pengalaman mengandung 2 kali dan sangat berbeza.

1- Makan makanan berkhasiat. Banyakkan pengambilan sayur, buah buahan, ikan segar dan bukannya makanan segera dan makanan yang telah diproses. Anda juga tidak perlu makan untuk 2 orang. Cukup dengan kadar yang biasa anda makan. Ibu mengandung juga perlu minum air dengan banyak, perlu bagi mengelakkan dehidrasi. Berdasarkan nasihat dari pakar O&G yang saya temui, ibu mengandung tidak perlu meminum susu khas seperti yang banyak di pasaran kerana ianya mengandungi kadar gula yang tinggi.

Elakkan makanan ringan, jeruk yang mengandungi bahan pengawet yang tinggi kerana ianya tidak baik bagi bayi anda! Sekiranya anda mengalami mual yang teruk, itu tandanya badan anda kekurangan nutrisi.

  

2- Pakai pakaian yang selesa. Anda tidak semestinya memakai pakaian ibu mengandung. Asalkan pakaian tersebut selesa dipakai, tidak terlalu ketat hingga menyebabkan anda merasa senak perut atau berpeluh-peluh.

3- Amat disarankan agar ibu mengandung mendapatkan kasut yang selesa dan menyokong tulang belakang. Ramai yang mengabaikan perkara ini dan mengambil mudah perkara ini dan kemudian merungut kerana sakit kaki, betis dan belakang. Saya memilih sandal Fitflop semasa kehamilan kedua dan ternyata ianya sangat berbeza dan selesa. 

4- Bagi ibu-ibu yang biasa bersenam atau mengikuti kelas yoga atau aerobik, tidak menjadi masalah bagi anda untuk meneruskan aktiviti tersebut semasa mengandung. Anda hanya perlu memberitahu jurulatih kelas tersebut mengenainya dan harus sentiasa alert dengan kemampuan badan anda.

5- Prenatal massage @ Urutan bagi ibu mengandung adalah amat digalakkan bagi mengurangkan ketegangan dan menjadikan anda lebih relax. Ianya hanya sesuai bagi setelah memasuki trimester ketiga. Anda boleh mendapatkan urutan dia spa atau tukang urut berpengalaman. Cubalah! ternyata ianya sangat membantu.


6 -  Kebanyakan vitamin yang diberikan oleh Kelinik Kesihatan dan Hospital adalah vitamin sintetik yang mengandungi bahan pewarna dan tidak mudah diserap oleh badan.  Pengambilan vitamin dari sumber semulajadi amat disarankan sebagai persediaan untuk ibu dan anak yang sihat. 

Set Kehamilan Shaklee adalah vitamin lengkap bagi ibu mengandung yang terdiri daripada Vitamin berikut

  • Vitalea - multivitamin yang lengkap dengan iron, mengurangkan masalah HB rendah
  • B-Complex berserta Acid Folic - Vitamin wajib bagi ibu mengandung yang membantu perkembangan bayi
  • Vita-C - memberi tenaga, mencantikan kulit ibu dan baby
  • Ostematrix - Sumber Kalsium & magnesium, mengurangkan rasa lenguh kaki 
  • Omegaguard - menyokong perkembangan otak bayi
  • ESP - memberi tenaga kepada ibu, mengurangkan risiko diabetes

Secara keseluruhannya set vitamin ini juga membantu ibu mengandung mengurangkan morning sickness yang teruk, membantu untuk kurus lebih cepat semasa berpantang dan mengurangkan risiko bengkak air ( water retention) yang sinonim bagi ibu mengandung.


Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau mahu mendapatkan Set Kehamilan ini,
hubungi saya segera di 019 5537657

Penghantaran ke seluruh Malaysia.

About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment