Wednesday, May 21, 2014

Tips SUSU IBU Banyak Namun Badan Kekal Langsing Macam Anak Dara


Tips hebat ini didedikasikan semua ibu hebat yang bakal menyusukan anak sehingga usia 2 tahun. Jika ada ibu yang masih ragu-ragu untuk menyusukan anak sehingga usia , boleh refer gambar dibawah mengenai manfaat kesihatan bayi yang minum susu ibu.

Anak sihat, ibu kurus.. hihi

Namun begitu, 1 perkara yang paling sinonim dgn ibu menyusu adalah? LAPAR
Rasa-rasanya baru je 2 jam lps makan sebungkus nasi lemak masa breakfast, ni dah lapar balik? huhu.. Baca Bismillah tak tadi?

Makan banyak sebab takut susu kurang?



Kalau mulut tak berhenti mengunyah macam mana nak dapat balik badan slim macam anak dara dulu kan?


Breastfeeding dan jadi kurus


Jom baca macam mana utk mendapatkan susu yang melimpah ruah dan ibu kekal langsing..

Makan makanan berkhasiat - Makanan yang berkhasiat sgt penting bagi ibu menyusu. Cuba elakkan dari mengambil makanan segera yang ternyata kurang berkhasiat.Kurangkan pengambilan makanan ringan yang tinggi kalori, tinggi garam dan gula. Ianya hanya akan menyebabkan anda gemuk! Nak gemuk? tak nak kan... hehe

Kekal Sihat - Apabila anda mengamalkan pemakanan yang sihat, sudah tentu badan akan sihat, kan? Badan yang sihat dan bertenaga faktor utama bagi penghasilan susu yang meriah. Apabila badan anda tidak sihat, susu akan berkurangan, nak jaga anak pun susah kan? Anda mungkin perlu mengamalkan pengambilan makanan tambahan yang patut. Dan sebaiknya pilihlah dari sumber yang diyakini HALAL. Dan lebih baik lagi ianya dari sumber semulajadi.

Minum air dengan banyak - Banyak mana? Super banyak! hihi.. takde la sampai kembung pulak kan. Paling kurang adalah 3 liter sehari. lagi banyak lagi baik. Bukan air manis ye.. tetapi air kosong. Ia bukan sahaja terbukti membantu dlm penghasilan susu yang banyak malah ia juga penting bagi anda utk KURUS. " Saya suka minum air manis, jus, milo, soya dan coke, so tak boleh minum langsung ke?"
Boleh bagi Jus, Milo, Horlicks, soya, minuman yogurt dan segala yang lain KECUALI minuman berkarbonat. Minumlah berpada2 dan mungkin boleh pilih untuk kurang manis.

Kurangkan Pengambilan Kafein - Sekiranya anda bukan penggemar kopi atau teh tentu tak menjadi masalah. Tetapi dalam ramai2 ibu menyusu yang saya kenal, mungkin hanya 3/10 orang yang begitu. Selebihnya mmg sukakan kopi ataupun teh. So camne nak buat ye? Nasihat saya ..hadkan kepada secawan sehari boleh atau anda boleh bertukar dari kepada teh hijau. Bukannya lama pun kan? Anak anda menyusu hanyalah 2 tahun.

Nikmati Makanan Kegemaran Anda - Saya sgt suka makan cheese cake,  coklat , aiskrim, aglio olio spaghetti and the list goes on.. Semuanya menggemukkan kan? Yerp, jika diambil berlebihan.. dan sy ada senjata utk buang semua lemak2 tersebut.. hihi. Kenapa perlu makan makanan yang anda suka? Senang cerita, bila mama happy... susu akan banyak! Percayalah.

Stress FREE - Cuba elakkan diri dari terlibat dgn perkara-perkara yang boleh menyebabkan anda tertekan. Sekiranya rutin kerja anda sebegitu, cuba utk de-stress. Buatlah apa saja yg menggembirakan anda. Bila anda stress, hormon akan terganggu, susu akan berkurang. Tak best kan? Cara saya mengawal stress? sebiji B complex setiap pagi :)

Be Positif - Never ever fikir yang susu akan kurang bila anda mula bekerja setelah cuti bersalin tamat. ITS A BIG NO NO! Sebab apa yang anda fikirkan, itulah yang akan terjadi.

Cari Milk Booster anda - Tak semua orang sesuai dgn sesuatu makanan atau herba yang dikatakan sebagai penggalak susu atau Milk Booster. Ada bermacam jenis milk booster yang boleh dijumpai di dalam pasaran.. dalam bentuk teh, kapsul dan sebagainya. Saya pernah mencuba kapsul Fenugreek dan tidak menggemarinya kerana membuatkan badan saya berbau herba.
Dan akhirnya bila saya berjumpa dgn Set Penyusuan Shaklee, terus saya tidak memilih yang lain lagi walaupun saya agak keberatan untuk mencuba pada awalnya.

Apa yang saya suka mengenai Set Penyusuan Shaklee ni, selain dari membantu membanyakkan dan memekatkan susu, ianya juga membantu utk kekal sihat bertenaga, kurang Stress dan BONUS mendapat berat badan yg saya idam-idamkan sejak dari sebelum kahwin.

Dan BONUS lagi... terbaru! saya dapati kesan Stretch Mark dah makin pudar. Best kan, best kan? hihi


Nak tahu apa yang saya ambil untuk membantu menjayakan misi breastfeeding 2 tahun mengikut Sunnah dan jadi kurus & sihat bertenaga....?


 Sama je macam akak Nurse tadi.. hihi. cuma saya tambah Lecithin sebab nak bakar lemak2 yang terlebih.
2 dalam 1.. susu banyak, ibu cun


Saya yakin ibu-ibu hebat seperti anda juga pastinya mahukan perkara yang sama kan? Menyusukan Si Manja & dalam masa yang sama tampil kurus dan anggun.

Hanya yang terbaik buat anda dan permata hati anda!

Hubungi saya segera untuk konsultasi EKSLUSIF & PERCUMA. Saya akan memberi recommendation mengikut kesesuaian bajet dan keperluan anda. Kerana setiap orang adalah unik & ekslusif.

Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe

Penghantaran segera bagi kawasan Ampang, KL dan sekitar.
Pengeposan ke seluruh Malaysia.

About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment