Adakah Gastrik Penghalang Anda Berpuasa? Ketahui cara menghilangkannya buat selama-lamanya

Leave a Comment
Biasanya bulan puasa ni ramai yang akan kena gastrik. Bagi penghidap gastrik, lagi la diorang ni risau dan susah hati sebab susah nak berpuasa. Sejak di Universiti, saya mula diserang gastrik sebab tak jaga makan. Kesannya memang terasa dan menggangu aktiviti harian bila ia menyerang.


Penyakit gastrik adalah penyakit yang disebabkan oleh radang atau hakisan pada dinding perut. Penyakit ini boleh terjadi secara mengejut ( Gastrik Akut) atau terjadi secara perlahan ( Gastrik Kronik). Keadaan ini terjadi disebabkan oleh jus asid perut yang berlebihan sehingga terjadinya radang atau hakisan di dinding perut.

Gastrik boleh terjadi kepada semua peringkat usia tetapi risiko untuk menghidap penyakit gastrik akan bertambah apabila usia seseorang meningkat.

Punca Gastrik


Menurut Dr Rushdan Abd Aziz di dalam artikelnya di Majalah Rapi, ada beberapa punca yang menyebabkan seseorang itu mengalami gastrik. Antaranya:
  • Jangkitan kuman (Helicobacter pylori)
  • Pengambilan ubat penahan sakit secara berterusan
  • Pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan
  • Amalan pengambilan makanan secara tidak menentu
  • Peningkatan usia
  • Tekanan perasaan
Ini bermakna , jika kita tidak pernah  mendapat gastrik sebelum ini kita tetap berisiko mendapat serangan gastrik sebab semua orang melalui peningkatan usia dan selalu stress dengan kerja kan?

Simptom Gastrik


Bagi yang dah biasa atau selalu mendapat gastrik, simptom baru nak bermula je dah boleh tahu. Namun bagi yang tak pernah kena gastrik, biasanya akan rasa konfius bila kena tu..



  • Sakit pada bahagian atas perut. Kesakitan ini mungkin bertambah atau berkurangan dengan pengambilan makanan. Biasa juga disebut pedih ulu hati.
  • Kembung perut , rasa macam nak burrppp je.. macam banyak angin
  • Loya dan muntah . kalau yang serius boleh muntah darah
  • Hilang selera makan
  • Najis berwarna hitam
Sebenarnya, penyakit gastrik yang tidak terkawal boleh menjejaskan ibadah puasa yang dilakukan dan berkemungkinan besar tidak dapat menunaikan ibadah berpuasa. Malah simptom gastrik pesakit akan bertambah teruk apabila seseorang meneruskan berpuasa. Walau bagaimanapun, sekiranya penyakit gastrik berjaya diatasi, seseorang itu boleh berpuasa dengan lengkap.

Namun, sekiranya pesakit meneruskan berpuasa, berkemungkinan besar penyakit gastrik akan menjadi bertambah teruk sehingga menyebabkan ulser perut.

Tips Mengelak serangan Gastrik


  1. Amalkan jadual pemakanan yang teratur . Berbuka dulu dengan makanan yang ringan seperti kurma dan buah-buahan segar. Solat maghrib dan lepas tu baru makan makanan yang berat. Balik moreh, makan la snek ringan. Kalau berat nanti ada potensi menggemuk pulakk.. haha. Dan paling penting mesti sahur dengan hidangan berat. Jika terlambat bangun sahur, minum protien shake seperti ESP yang mempunyai indeks glisemik rendah. Kalau minum protien, perut lebih kenyang. 
  2. Elakkan dari mengambil makanan proses yang mengandungi gula ringkas ( seperti gula dan tepung) dan juga makanan yang menggemukkan ( seperti kek, coklat, gula-gula, kerepek). Ini kerana makanan kumpulan ini melepaskan tenaga dengan cepat ( fast burning)
  3. Elakkan minuman berkarbonat dan berkafein seperti teh dan kopi yang merupakan minuman diuretik, sebab ia boleh menyebabkan kehilangan air yang cepat melalui kencing. Lagi la berisiko untuk dehydrated.
  4. Kurangkan penggunaan garam/kiub perasa/sos dan gantikan dengan rempah ratus semulajadi di dalam masakan. Masakan pun biasanya akan rasa lebih sedap. Cubalah! 
  5. Kurangkan pengambilan makanan yang pedas dan berempah walaupun memang menyelerakan kerana ia boleh menyebabkan perut menjadi luka.
Kesemua tips tu memang saya sendiri amalkan sejak 3 tahun lepas. Walaupun saya ni hantu kopi, dan segala makanan manis macam kek, coklat dan lain-lain tu, untuk bulan puasa saya cuba elakkan. Kalau teringin sangat , amek je la rasa sikit. Kalau tak nanti adi kempunan plak kan..

gastrik
bila gastrik tiada, nak berpuasa pun senang

Alhamdulillah, dapat juga saya melalui Ramadhan tanpa diserang gastrik dan tanpa ubat.  Bila takde gastrik, nak solat terawih, baca quran pun mudah dan tak terganggu. Setiap hari semasa bersahur, saya mesti mengambil ESP yang diperbuat daripada soya organik dan dicampur susu segar.

Sebagai backup jika terkena juga gastrik( naudzubillah) saya ada sentiasa simpan sebotol peppermint ginger yang sangat membantu membuang angin bila gastrik.. Atas bawah keluar angin..hehe

Puan Farahana menghidap gastrik kronik selama 10 tahun , bila kena gastrik nak makan pun muntah, nak jalan pun terbongkok-bongkok sebab sakit yang amat sangat, terpaksa pergi berurut dan jumpa doktor. Tapi selepas bersalin anak kedua, secara tak sengaja gastrik dah hilang walaupun kadang-kadang terlambat breakfast atau lunch. Nak tau tak macam mana gastrik beliau boleh hilang? Kena tonton video ni..





Jika anda nak merasai pengalaman berpuasa tanpa diganggu gastrik, cubalah bersahur dengan ESP seperti yang saya lakukan. Aktiviti harian tidak akan terganggu kerana gastrik, malah lebih bertenaga sehingga waktu berbuka.

Hubungi saya di 019 5537657 jika anda mahu pengalaman gastrik hilang seperti Puan Farahana . Setiap pembelian akan disertakan dengan cara pengambilan yang paling efektif bagi mengatasi gastrik. Variasi menu ESP pun saya akan kongsikan.

Salam Ramadhan , Salam Sayang,

Mamamyras


Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment