Monday, March 20, 2017

Bagaimana Resveraterol membantu Pesakit Alzheimers kembali Sihat

Anda pernah jumpa pesakit Alzheimer? Ianya boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengura usia. Tak perlu tunggu umur 65 tahun pun berisiko kena Alzheimer kalau anda malas berfikir.



Alzheimer bukan nyanyuk atau dementia.. ianya lebih kritikal dari itu kerana pada suatu tahap, pesakit Alzheimers tidak mampu untuk menguruskan diri mereka sendiri.

Perbezaan pesakit alzheimers dan dementia


Menurut Wikipedia..

Alzheimer atau sebutannya alz-zhai-me, merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit Alzheimer bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Alzheimer adalah keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Penyakit Alzheimer bukannya `nyanyuk' yang sekadar satu proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang amat menyeksakan dan perlu diberikan perhatian.

Disebabkan oleh kemerosotan otak , kebiasaannya pesakit Alzheimers hanya boleh hidup untuk 8 tahun sahaja. Namun ada juga pesakit yang hidup sehingga 20 tahun. Ianya berbeza bagi setiap pesakit bergantung kepada kemerosotan otak mereka.


5 Simptom penyakit Alzheimer's


1 - Hilang keupayaan untuk menerima info dan maklumat baru

Contoh : lupa appointment, bertanya soalan sama berulang kali, lupa jalan yang biasa dilalui ( seperti jalan balik rumah)

2- Hilang keupayaan untuk berfikir

Contoh : bahaya memegang cerek panas, tak boleh plan aktiviti yang hendak dibuat

3- Hilang keupayaan mengenal pasti objek ( bukan disebabkan oleh rosak penglihatan)

 Contoh : tak kenal ahli keluarga sendiri, tidak boleh memakai baju dengan sendiri tanpa bantuan

4- Keupayaan membaca, menulis dan bercakap terjejas

Contoh : hilang perkataan yang hendak disebut, typo yang teruk

5- Perubahan personaliti dan tingkah laku

Contoh : hilang rasa kesian, taknak bersosial, hilang mood, mudah kecil hati

Bila terjadi hilang ingatan dan sekurang-kurangnya 2 atau lebih simptom tersebut, baru lah doktor akan diagnos orang tu mempunyai Alzheimer's.

Siapa yang berisiko mendapat Alzheimer's

Terdapat 2 kategori mereka yang berisiko mendapat Alzheimer's. Kategori yang pertama adalah mereka yang mempunyai risiko yang tidak boleh dikawal

  • Warga emas yang berusia lebih dari 65 tahun
  • mempunyai family history - orang yang ada ahli keluarga menghidap Alzheimer's lebih berisiko
  • orang yang mempunyai gene APOE ( apolipoprotein E) - lebih berisiko berbanding mereka yang tidak mempunyai gene ini

Satu lagi kategori adalah mereka mempunyai faktor risiko yang boleh dikawal

  • Pesakit diabetes, darah tinggi , kolesterol tinggi --> berisiko mendapat strok dan dementia
  • Orang yang kurang berpelajaran & tidak berkerja
  • Sesiapa yang pernah mengalami kecederaan otak
  •  Mereka yang mengalami kesukaran tidur atau tidur tak tentu masa

Apa terjadi kepada otak pesakit Alzheimer's?


Kajian mendapati saiz otak pesakit alzheimer's mengecut dari satu fasa ke fasa seterusnya.

Beza otak normal dan pesakit Alzheimer's yang kritikal


 Bahagian Cortex yang berfungsi mengawal keupayaan bertutur, berfikir dan mengingati menjadi semakin kecut. Begitu juga dengan Hippocampus yang berfungsi memproses maklumat dan memori baru. Manakala di Ventricles, ianya makin dipenuhi dengan cecair cerebrospinal dan semakin membengkak.



Apabila dilihat dengan lebih detail , otak pesakit Alzheimer's dipenuhi dengan gumpalan protein yang luar biasa yang dipanggil plak amiloid dan serat yang berbelit-belit (neuro fibrillary).




Protein Amiloid  yang membentuk sel-sel plak protein, dipercayai menyebabkan perubahan kimia otak. Kemusnahan sel-sel saraf ini menyebabkan neurotransmitter yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron pada neuron lain terjejas.

Rawatan yang diberikan oleh doktor kepada pesakit Alzheimer's

Oleh kerana doktor masih belum dapat mengenal pasti punca sebenar Alzheimers terjadi, maka tiada ubat dapat diberikan untuk penyakit tersebut. Kebiasaannya doktor akan memberi ubat untuk mengurangkan simptom. Atau ada setengah keadaan, doktor akan memberikan ubat tidur kepada pesakit alzheimer's yang mana akan memudahkan penjaga untuk menjaga pesakit.

Di Malaysia mungkin masih belum ada pusat jagaan khusus bagi pesakit Alzheimer's, namun di US terdapat banyak pusat jagaan yang menjaga pesakit Alzheimers.

Bagaimana Resveraterol membantu pesakit Alzheimer's?


Kajian yang dilakukan oleh pakar pada tahun 2015 mendapati dengan memberikan Resveraterol dalam dos yang tinggi kepada pesakit Alzheimer's tahap kemererosotan fungsi otak semakin berkurangan dan ada yang terus berhenti.

Di dalam satu kajian, beberapa orang pesakit diberikan Resveraterol yang bersamaan dengan 1000 botol wine setiap hari.

Mengekalkan tahap protein beta amiloid

Hasil kajian mendapati bahawa kadar protein beta amiloid40 kekal pada tahap yang sama dan tidak berkurangan sepertimana terjadi kepada pesakit lain.

Maknanya, keadaan pesakit Alzheimer's tidak jadi makin kronik!

Mengurangkan keradangan di Otak

Otak pesakit Alzheimer's biasanya mengalami kerosakan disebabkan oleh keradangan. Keradangan terjadi disebabkan oleh protein beta amiloid yang tergumpal di dalam otak.

Antara hasil kajian yang masih perlukan kajian lanjut

1. Kajian juga mendapati kadar respons imuniti menjadi lebih baik.  Protein neurotoxic makin berkurangan.

2. Resveraterol mengurangkan pembengkakan otak yang disebabkan oleh keradangan.

 Kisah benar pesakit Alzheimers yang semakin sihat 

ubat untuk alzheimers
Testimoni Pesakit Alzheimer's
Ibu telah terlantar, memakai lampin jarang sekali mengenali ahli keluarga dan kawan-kawan. Kami mandikan, pakaikan baju dan menyuap ibu makan. Ibu telah didiagnos dengan Alzheimer peringkat awal bagi fasa yang kritikal.

Doktor memberikan ibu Aricept dan tidur selama 7 bulan. Kemudian diberikan pula Excelion dan tidur lagi untuk 3 bulan. Adakah ubat Alzheimers hanya untuk membuatkan mereka tidak sedarkan diri? Kemudian ibu diberikan Namenda, dan ibu menjadi semakin sakit dan kehilangan 30pounds dalam masa 30 hari.

Kami mengambil keputusan untuk menghentikan semua ubat dan memberikan ibu suplemen Shaklee untuk memberikannya manfaat kesihatan. Ibu mengambil Vitalea Gold, Memory Optimizer, Herblax, Energizing Soy Protein dan Optiflora. Dalam masa beberapa minggu, Ibu telah mula bangun dengan sendiri dan menampakkan kemajuan. Kemudian kami memberikan Vivix kepada ibu.

Dalam masa beberapa minggu selepas ibu mula mengambil Vivix, Ibu mula mengenali semula ahli keluarga dan anak-anak, ibu boleh memberus gigi dengan sendiri, mandi dan bersiap tanpa dibantu dan tak perlu lagi memakai lampin. Ibu kini boleh membasuh pinggan mangkuk dan juga menyapu di laman. Apabila kami ke kedai, ibu boleh berbual dengan orang lain. Ibu bermain dengan cicitnya, lagu-lagu yang sebelum ini dia dah lupa pun Ibu dah boleh nyanyikan semula. Memori jangka panjang ibu kini kembali , walaupun tidak sepenuhnya dan beberapa memori terkini. Hari ini Alzheimer Ibu di fasa 1-2 sahaja.

********

Alhamdulillah kisah hidup Elsie yang menghidap Alzheimer's fasa kritikal kini semakin baik. Ianya bertepatan dengan kajian yang dilakukan oleh penyelidik pada tahun 2015.

Dapatkan Vivix untuk meningkatkan tahap kesihatan pesakit Alzheimer's ini ye!
Hubungi saya segera agar pesakit Alzheimer's lebih sihat dan anda juga mudah untuk menjaga mereka.

Nur Fadhilah Yunus ( ID: 889805)
SMS/Whatsapp : 0195537657
FB : Nur Fadhilah
FB Page : Vitamagic Shoppe
About Fadh Yunus

Ibu kepada 3 orang anak. Pernah bekerja di salah sebuah syarikat Oil dan Gas selama 7 tahun dan kini memilih untuk terus berimpian dan menjadi suri rumah berpendapatan dengan Shaklee.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment